Lexus LF-X és Toyota Crown Concept
2005.01.10. 20:09
Nagyon valószínű, hogy a Lexus LF-X és a Toyota Crown Concept tanulmányokat hamarosan szériaautókként látjuk viszont.
Lexus LF-X és Toyota Crown Concept
Nagyon valószínű, hogy a Lexus LF-X és a Toyota Crown Concept
tanulmányokat hamarosan szériaautókként látjuk viszont.
Az Egyesült Államokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek egy új
járműfajta képviselői, amelynek közös jellemzője a luxuslimuzinokéval vetekedő
hosszúság, az átlagosnál nagyobb, de a hobbiterepjárókét el nem érő magasság, a
nagy lökettérfogatú, legalább V6-os motor, és az összkerékhajtás. Az amerikai
piacon eléggé érdekelt Toyota, illetve luxusmárkája, a Lexus e feltételeket
tökéletesen kielégítő modellt eddig nem kínált. S még legalább két évig még
ezután sem fog, ám lehet, hogy 2005-ben már a Lexust is fel kell venniük a
listájukra azoknak, akik ilyen autó megvásárlását fontolgatják. Természetesen
csak akkor, ha a híreszteléseknek megfelelően az októberben, Tokióban LF-X
(Lexus Future Crossover) néven bemutatott koncepcióautót elkezdik sorozatban
gyártani. Ezt valószínűsíti, hogy a Tokióban kiállított tanulmány olyannak tűnt,
amelyet csupán néhány lépés választ! el a futószalagtól.
Megszellőztetett tulajdonságai alapján az LF-X veszélyes ellenfélnek
látszik. Csaknem ötméteres hosszúságával és kis híján kétméteres szélességével a
tengerentúli vevők számára rokonszenves méretű, hiszen ekkora alapterületen
szellős utasteret lehet kialakítani. A japán cég szakemberei éltek is a
lehetőséggel, és már a tanulmány-kivitelt is hatülésesnek álmodták meg, mégpedig
úgy, hogy három sorban két-két ülést helyeztek el. A harmadik sor azonban nem
állandó, ülései a csomagtartó padlójából varázsolhatók elő. Ideiglenességük
ellenére azonban az ott helyet foglalók szórakoztatása ugyanúgy nem maradt
mellékes, mint az első és a második sorban ülőké, ugyanis a kardánalagút
számukra is rejt egy DVD filmek nézésére is alkalmas, folyadékkristályos
képernyőt.
Ám nemcsak az utasoknak jutott LCD kijelző, hanem a vezetőnek is, de
neki mindjárt egész sorozat. Ebből egy a navigációs rendszer térképét jeleníti
meg, kettőre ellenben teljesen új feladat hárul. Az LF-X légellenállás
szempontjából kedvező, áramvonalas formáját a tervezők nem kívánták lerontani,
ezért a visszapillantó tükrök helyett kamerákkal pásztázható a mögöttes
forgalom.
Ám nemcsak a szórakoztató és tájékoztató rendszerek
elektronikusak, hanem az irányító berendezések egy része is. A kormányzás tisztán elektromosan, minden mechanikus kapcsolatot
nélkülözve működik, ezért is lehet az autót nem kormánykerékkel, hanem a
repülőgépekéhez hasonló kormányszarvval irányítani.
A tengerentúli
vásárlók minden bizonnyal az LF-X hajtáslánca ellen sem emelnek kifogást. A
kiszemelt 4,3 literes, 320 lóerős V8-as ugyanannak az erőműnek javított
változata, amely már a jelenlegi GS-ben, LS-ben és SC-ben is sikert aratott.
Ehhez a gyár várhatóan hatfokozatú automata sebességváltót csatlakoztat, amelyen
keresztül a motor mind a négy, 21 colos méretű kereket hajtja. Utoljára, de nem
utolsósorban az LF-X áramvonalas, dinamikus és elegáns formája is olyan, amely
ellen aligha emelhet bárki szót. Ha benne fedezhetjük fel az eddigi unalmas
vonalvezetést felváltó új irányzatot, akkor a Lexus valószínűleg nagyobb eladási
sikerek felé néz, mint korábban bármikor.
Ha az LF-S-ről azt állítottuk, hogy állapota sorozatgyártás-közeli,
akkor a Toyota tanulmányára, a Crown Concept néven kiállított járműre egyenesen
azt kell mondanunk, hogy teljesen kész autó. Erre vall nemcsak külseje, hanem
elegáns utasterének kialakítása is, amely minden különlegességtől mentes,
hagyományos megoldásokra épül - ellentétben magával az autóval, amelynek
karosszériáját úgy képezték ki, hogy a lehető legkisebb tömeg mellett utastere
minőségi, csendes és biztonságos legyen. A tömeg-megtakarítás egyik jele az
alumínium első segédváz és a futómű, amely elöl dupla keresztlengőkaros, hátul
többlengőkaros rendszerű.
A motor sem átlagos, a 250 lóerős, V6-os erőmű hengereibe ugyanis
közvetlenül fecskendezik be a benzint.
Újdonság a hatfokozatú,
szekvenciálisan is kapcsolható automatikus sebességváltó, amelyből kardántengely
továbbítja a hátsó kerekekhez a forgatónyomatékot. A Crown Concept elektronikus
szerkezetekben is bővelkedik.ß Az elsők között kapja meg az új, integrált
menetstabilizáló rendszert, a 30 km/óránál kisebb sebességnél is használható
követőradart, az adott esetben a kormányzást magára vállaló sávtartó
automatikát, és az elkerülhetetlen baleset esetén biztonsági intézkedéseket tevő
Pre-Crash Safety rendszert.
S hogy miért érdekes számunkra egy közeljövőbeli japán belföldi modell?
Azért, mert lehet, hogy ez az autó a világ más tájain, így Európában is feltűnik
majd, de már Lexus emblémával. Szöveg: Gajdán Miklós
|