Egyen-motor
2005.03.10. 16:21
A BMW és a PSA bemutatta közösen kifejlesztett benzinmotor-családjának első két tagját. A turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses és a teljesen változó szelepvezérlésű erőművet.
Egyen-motor
A BMW és a PSA bemutatta közösen kifejlesztett benzinmotor-családjának első két tagját. A turbófeltöltős, közvetlen befecskendezéses és a teljesen változó szelepvezérlésű erőművet.
A turbófeltöltős erőmű csúcsváltozata 170 lóerőt teljesít majd
 A teljesen változó szelepvezérlésû motorban a BMW Valvetronic rendszerének egyszerûsített változata mûködik
A BMW, valamint a Citroen és Peugeot márkákat egyesítő PSA konszern hamarosan egy teljes benzinmotor-család gyártását kezdi meg közösen. A família első két tagja, a minap bemutatott, homogén keverékkel dolgozó, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős és a teljesen változó szelepvezérlésű erőforrás ugyanarra a négyhengeres motortömbre épül, míg a hengerfej és a forgattyús mechanizmus egészen különböző. A feltöltős változat egyik érdekessége maga a turbó, amelybe nem egy, hanem két csatornán (twin scroll) keresztül ömlik a kipufogógáz. Ebből az egyik az egyes és a négyes, a másik a kettes és a hármas henger gázait vezeti a kis átmérőjű, ezért gyorsan felpörgő turbinához. Az új megoldás előnye, hogy általa kis fordulaton jobban kiaknázható a kipufogógázban rejlő energia, vagyis a feltöltő már kis fordulaton sok levegőt képes szállítani, ezért már ekkor nagy lehet a forgatónyomaték, és egyúttal teljesen megszűnhet a turbólyuk jelenség. Ez a módszer, a közvetlen befecskendezés előnyeivel együtt azt eredményezi, hogy az új motor már egészen kicsi, 1400/perces fordulattól képes leadni legnagyobb forgatónyomatékát. A 240 newtonméteres csúcsérték 4000/percig áll rendelkezésre, a 143 lóerős legnagyobb teljesítmény 5500/perces fordulaton jelentkezik.
 Részt vállal a fogyasztás csökkentésében a tökéletesen a pillanatnyi igényekhez szabható szállítású olajszivattyú
Szintén a kipufogógáz energiájának jobb kihasználását célozza, hogy a feltöltőt a motor közvetlen közelében helyezték el. Emiatt azonban akkora a hőterhelés, hogy a turbót vízhűtéssel látták el, és a kis, alig ötmilliméteres szárátmérőjű szelepeket belül üregesre képezték ki, és nátriumot töltöttek beléjük.
 Ha a fekete kar végén elhelyezett görgő eltávolodik a felette levő tárcsától, akkor megszűnik a vízszivattyú hajtása
A veszteségeket más ötletekkel is megpróbálták minimálisra csökkenteni. Az egyik legelmésebb ezek közül az a szervomotorral mozgatott görgő, amellyel a felmelegedési szakaszban kiiktathatóvá válik a vízszivattyú, és így körülbelül a felére csökkenthető az üzemi hőmérséklet elérésének időtartama.
 A főtengely tömegét azzal csökkentették, hogy a hossza mentén egyre vékonyodnak forgattyúkarok és az ellensúlyok
Szemben a turbófeltöltős motorral, amelynél a nagy teljesítmény és forgatónyomaték élvezett elsőbbséget, a másiknál a gazdaságos üzem volt az elsődleges. Ezért ennek hengerfejében a BMW Valvetronic rendszeréhez hasonló, teljesen állítható szelepvezérlést építettek be, amellyel az elérhető legnagyobb teljesítmény 115 lóerő 5500/min, a legnagyobb forgatónyomaték 165 Nm 4000/min fordulaton.
A két új motort a PSA a Citroen és a Peugeot kis-, alsó közép és középkategóriás modelljeibe, míg a BMW a Minibe kívánja beszerelni.
|