Futómű tuning
2005.01.28. 22:12
Futómű
tuning:. |
A futómű tuning a jármű irányíthatóságát,
kiszámíthatóságát és kanyarstabilitását javítja. Ennek több része van.
Fékek, ültetőrugók, sportgátlók, stabilizátorok,
toronymerevítők, nagyobb felnik és szélesebb gumik. Ezek célja, hogy
autónk minél közvetlenebbül, és minél gyorsabban reagáljon a kormánnyal kiadott
utasításainkra. Ezekkel az eljárásokkal merevebbé tehető az autó, lejjebb tehető
a súlypontja, és ezért nagyobb kanyarvételi sebesség érhető el velük kisodródás
nélkül úgy, hogy a karosszéria nem billen meg nagymértékben oldalra. Sok cég
ajánl olyan készletet, amiben egybe van építve a rugó a gátlóval, ezek biztosan
jól kiegészítik egymást, és az áruk is általában kedvezőbb mintha külön vennénk
őket. Persze a különálló rugó szettek is helytálnak.
Ha merevebbé
szeretnénk tenni, az autót akkor toronymerevítőket is alkalmazhatunk. Általában
előre szokták rakni, de létezik sok típushoz hátsó kivitelben is. További lépés
a futómű tuningban a felnik és gumik méreteinek megválasztása. Itt is meg kell
találnunk a kompromisszumot, mert a túl széles kerekek - azon kívül, hogy jobban
terhelik a futóművet - növelik a gördülési ellenállást, aminek nagyobb
fogyasztás a következménye, könnyebben létrejön a vizenfutás, és kisebb
végsebesség érhető el, ráadásul az út egyenetlenségei is jobban dobálják az
autót oldalirányba.
Nemrégiben vált divattá a nyomtávszélesítő, amivel ténylegesen
növelhető a nyomtáv, és ezáltal a kanyarstabilitás, a gördülési ellenállás pedig
nem növekszik, mivel a gumiméret megmarad az eredeti, viszont nagyon megterhelő
a futómű számára, főleg, ha szakszerűtlenül választjuk ki ennek a méretét.
Fontos tudni, hogy ezekkel az eljárásokkal ugyan nagyon stabillá válik az autó,
de jóval keményebbé is, ami a "Kiváló Magyar Utakon" az utazási komfort jelentős
csökkenéséhez vezethet (erre jelent egy bizonyos mértékig megoldást az állítható
lengéscsillapító, és állítható előfeszítésű rugó). Rossz úton fennáll annak az
esélye is, hogy a keményített futóművű autó elpattan egy útegyenetlenségen, ami
értelemszerűen probléma, mivel elveszik a kapcsolat a kerék és az út
között.
Talán a legfontosabb része a futóműtuningnak a fék.
Közepes teljesítménynövelésű motortuningál (+20-30%) elég lehet egy komolyabb
fékbetét és féktárcsa beszerelése, de dobfékes autóknál jó megoldás a hátsó
tárcsafék felszerelése is.
|
|