A magasztalt teljesítmény számos nemzetközi és nemzeti bajnoki
címet hozott, mint például:
-
2001 FIM Endurance World Cup -
2002 AMA Formula Xtreme Series -
2002 Isle of Man TT -
2002 All Japan Road Race X-Formula -
2001 International German Championship Superstock - 2001
WERA National Endurance Series
Megszületett a teljesítmény ami felülmúlt minden várakozást és
felülíratta a rekord bejegyzéseket.
EZEK UTÁN A SZUZUKI MÉRNÖKÖK MÉG
MESSZEBB MERÉSZKEDTEK!
Újragondolták a GSX-R1000-est, nagyobb
teljesítmény, kisebb száraz-tömeg, vadiúj váz, izgalmas, új, agresszív,
áramvonalas idomzat az eredmény. Aki ezek után úgy gondolja, az "Urald a pályát"
- nehezen teljesíthetõ, csodálkozni fog! Most született még csak, de az új
1000-es a - teljes GSX-R sorozathoz hasonlóan - teljhatalmat fog
kivívni!
Az erõforrás amely rengeteget változott!
A GSX-R
1000 erõforrása megjelenésekor azonnal "KÖVETENDÕ-PÉLDÁVÁ" vált a sportmotorok
világában. (úgy néz ki - CSAK KÖZELÍTGETHETÕ :-)), Full-Gas)
Legyen szó a
lenyûgözõ teljesítmény pályán való kiaknázásáról, vagy akár a közúti
gyorsításokról, brutális autópálya-menetekrõl, a GSX-R1000-es hihetetlenül
kompakt és erõteljes motorja méltán nevezhtõ a legfejlettebb technikának a
mûvészi motorkerékpár építés történelmében. A 988 köbcentis négyhengeres mûszaki
jellemzõi sorra verseny-technikát idéznek: folyadék-hûtés, DOHC, 73x59-es
furat-löket arány, kompakt égésterek 25 fokos szelep-szögekkel,
könnyûfém-öntvény henger-blokk a felsõ forgattyús-ház öntvénnyel egy darabból,
hengerfalak a SUZUKI-által kifejlesztett nikkel-foszfor-szilikon-karbid
bevonattal (SCEM, Suzuki Composite Electrochemical Material). Kovácsolt
alumínium-ötvözet dugattyúk, rövid szoknyával, extra-rövid csapszegekkel.
Hidegen megmunkált króm-moly hajtórudak, szimpla szeleprugók, könnyû, alumínium
szeleprugó nyomótányérok, öntött, üreges mûködtetõ mechanika. A kompakt
kiegyensúlyozó-tengely csökkenti az erõforrás alkatrészeinek vibrációit, ezáltal
könnyebb alkatrészek alkalmazását teszi lehetõvé, csökkenti a mechanikai
veszteségeket, alkalmazás egyszerre jobb gyorsító-képeséget és vezetõi konfortot
eredményez.
Az indító-motorban a ritkaföldfém mágnesek alkalmazása kicsi,
könnyû és redkívül nagyteljesítményû szerkezetet eredményezett, gyors és biztos
indítást értek el.
2003-ra az erõforrás részleteiben változott. A
"szellõzõ-járatok" a szomszédos hengerek között segítenek a dugattyú alatti
nyomás gyors kiegyenlítésében, a lefelé mozgó dugattyú alatti gázok gyorsabban
elérik a szomszédos dugattyú alját, ami közben felfelé mozog. Az új rendszer
rövidíti az utat, amit a dugattyú alatti levegõnek kell megtenni az
alsó-henger-nyomás kiegyenlítése érdekében, ezáltal hatásosan csökkenti a
fõtengely "pumpáló" munkáját, a légellenállást és a társult teljesítmény
veszteségeket.
Új belsõ olaj-járatok táplálják az automata, hidraulikus
vezérmûlánc-feszítõ szerkezetet a 2002-es modell külsõ olajcsatornájával
ellentétben, ezáltal egyszerûsödött a szerkezet és 50 gramm tömegcsökkenést is
elértek.
   
   

Új, agresszív burkolat, amely nem csak jól néz
ki.....
A 2003-as GSX-R1000 legfõbb új külsõ
jellemzõje a meglehetõsen agresszív formájú burkolat. Több mint egyszerû
vizuális trükk, a SUZUKI elismert szakértemének megtestesülése. Sikerült kisebb
légellenállást és hatásosabb ram-air rendszert létrehozni. A 2002-es
GSV-R
Moto Gp versenymotor tervezési tapasztalatait
felhasználva az új GSX-R1000-es több aerodinamikai módosítást tartalmaz, új
formájú elsõ sárvédõt, új hátsó-belsõ sárvédõt és ezzel együtt új hátsó idomot
kapott. A legnagyobb változás azonban a függõlegesen tájolt elsõ fényszóró, ami
lehetõvé tette a ram-air belépõnyílások középvonalhoz közelebb helyezését
(középen a legnagyobb a levegõ torlónyomása). Az idei modellel összehasonlítva a
belépõ nyílások 2-2 cm-rel közelebb vannak a középvonalhoz. A 10,2 literes
airbox és az új csatonák alkalmazása nagyonn nyomatékot eredményezett. A
légszûrõházban lévõ szívócsatornák nyílásai csökkentik a szívási impulzusokat és
alkalmazásukkal simább középtartomány-beli teljesítmény leadást érhetõ el.
Mint a GSV-R
Moto Gp versenymotor, az új GSX-R is fekete vázat és lengõvillát kapott.
Az új fejidom és szélvédõ még több védelmet nyújt, a tank keskenyebb a
nyeregnél, több helyet hagy a térdnek, pálya használatnál több mozgásteret
ad.
   
 
Továbbfejlesztett motorvezérlés, befecskendezés és kipufogó
rendszer
A SUZUKI a 2003-as modellt továbbfejleszett digitális
vezérlésû motorirányító rendszerrel, új befecskendezõ és kipufogó rendszerrel
látta el. Az új digitális közponi elektronka (ECM, Engine Control Module)
32-bites processzort (CPU, Central Processing Unit) és 256 kbyte-os ROM-ot
tartalmaz az elõdmodell 16-bitesével és 96 kbyte-jával szeben. A nagyobb
teljesítményû processzor használatával az ECM gyorsabban és pontosabban képes
számolni az üzemanyag-befecskendezés mennyiségét és a gyújtás idejét. Az
eredmény: hatásosabb égés, pontosabb gázreakciók és kisebb emissziós értékek. A
gyorsabb CPU használatával lehetõvé vált az elõd 8 fogú fordulatszám jeladója
helyett 22 fogú jeladó alkalmazása. Az ECM nyolc befecskendezés-vezérlõ
térképet tartalmaz, minden hengerhez kettõt. Az "alacsony-terhetés" térképek
segítségével a befecskendezendõ mennyiség számolódik a fordulatszám és a
beáramló levegõ nyomása alapján, nagy terheléskor pedig a fordulatszám és a
gázállás szerint. Az ECM számolja a gyújtási idõpontot a gáz-pozícióból és a
fordulatszámból. Az ECM modul 15 grammal könnyebb a 2002-es-nél. A szívó
oldalon is egyszerûsítõ, súlytakarékos módosításokat hajtottak végre. A 2002-es
modellen alkalmazott négy fojtószelep-ház helyett az újon két duplát használnak,
ámbár az átmérõk és a metszetek nem módosultak, 50 mm-rõl 42-re szûkülnek. Az új
fojtószelep-ház alkalmazásával az új modellen is megtalálható a SUZUKI
forradalmi SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) rendszere. Az SDTV alkalmazásával
égési hatásfok növekedés, simább gázreakciók és egyenletesebb teljesítmény
leadás érhetõ el. A rendszer (SDTV) két pillangószelepbõl áll, az elsõdleges
szelepet a motoros vezérli a gázmarkolattal, a másodlagos szelepet pedig az ECM
léptetõmotor segítségével a fordulatszámtól függõen. Lineárisabb gázreakció,
nagyobb nyomaték "lent", és alacsonyabb szénhidrogén kibocsátás az
eredmény. A befecskendezõ fúvókák 60 fokos szögben állnak a szvócsatorna
hossztengelyéhez képest. A 60 fok alakalmazásával elérték, hogy az
üzemanyag-sugár fele az elsõdleges pillagószelepre irányul a félig nyitott és
"full-gáz"-os állások között; az eredmény: jobb üzemanyag keveredés. Kis nyitási
szögek esetén a másodlagos pillangoszelep keltette turbulencia segít a megfelelõ
keveredésben.
 
A szívás-vezérlésen kívül a kipufogó-szelep (SET, Suzuki Exhaust
Tuning) szervomotorjának vezérlése is a motorirányító rendszer feladata. A
kipufogó-pillangószelep a leömlõ és a gyûjtõcsõ találkozásánál talaálható. Fõ
funkciója a kipufogógáz "ellennyomásokat" a fordulatszámhoz, gázálláshoz és
sebessgi fokozatokhoz hangolni. Záródáskor nagyobb "ellennyomás" (nagyobb
nyomaték alacsony fordulaton) keletkezik, a fordulatszám emelkedésével
progresszív karakterisztika szerint nyílik. A rendszer alkalmazása 6%
nyomatéknövekedést eredményez alacsony fordulatszámoknál, és 17%-kal kisebb
szénhidrogén emissziót 3000 ford/perc-nél. A 2002-es modell titánium kipufogó
rendszere nemesacél gyûjtõcsõvel készült, az új modell teljes kipufgója
titánium, 600g tömegcsökkenést eredményezve. A 2003-as GSX-R1000 kipufogó-dob
palástja a belsõ csöveivel és végkupakjaival ellentétben - a jelenlegi divattól
eltérõen - nem titániumból készül, hanem alumínium ötvözetbõl. Ezzel a
technikával 300g tömegmegtakarítás érhetõ el a kizárólag titánból készült
dobokkal szemben. Az új dob 10 mm-rel nagyobb átmérõjû, 100 mm-rel hosszabb.
Kisebb áramlási ellenállás mellett így nem növekedett a zajkibocsátás.
Az
új ezresen megtalálható még ajó bevált PAIR (Pulsed secodary AIR) rendszer is. A
légszûrõházból membránszelepen és belsõ járaton keresztül friss levegõ áramlik a
kipufogó járatokhoz, ami jelentõsen csökkenti a szénhidrogén és szém-monoxid
kibocsátást.
A fejlett rendszerek alkalmazása az új GSX-R1000-est a
történelem egyik "legtisztább" nagyteljesítményû motorkerékpárjává tették. A
2003-as modell amellett, hogy a lgerõsebb sportmotor, túlteljesíti az EURO-2-es
emissziós normákat.
 
Könnyebb, egyszerûbb, merevebb váz...
A vadiúj alumínium váz könnyebb, egyszerûbb, új segédvázzal,
változatlan geometriával, öntött villanyakkal és lengõvilla ággyal. A vázba 3
hosszanti sávot préseltek a nagyobb merevség érdekében. A segédváz 4 préselt
alumínium csõbõl áll, a 2002-es-nél lényegesen egyszerûbb szerkezet, sokkal
kevésbé törékeny, négy csavarral rögzül a fõ váz középsõ öntöt részéhez. A
2003-as GSX-R1000 két kg-mal könnyebb elõdjénél.

Állítható lengõvilla rögzítési
pont
Verseny-használat esetén van lehetõség a hátsó villa rögzítési
pontjának álítására, speciális verseny-alkatrészek alkalmazásával. A lengõvilla
tengely mindkét oldalon távtartó közbetéttel csatlakozik a vázhoz, a speciális
alkatrészen lévõ furat helye szerint változik a rögzítési pont magassága. Ez a
lehetõség nagyon hasznos lehet jövõre, a superbike géposztályban. (Ugye, Sanyi?
Full-Gas) A lengõvilla öntött lengõvilla csõbõl, tengely-rögzítõ idomokból és
préselt fõtartókból áll, amelyeken a - vázhoz hasonlóan - egy préselt hosszani
sáv található, a nagyobb merevség érdekében.
 
Radiális rögzítésû elsõ féknyergek
A 2003-as GSX-R1000 megkapta a minden versenymotor ismérveként számon
tartott technikát: négydugattyús, radiális féknyergek. A radiális rögzítés
nagyobb merevséget, a féknyergekben és rögzítésekben kisebb deformációt
eredményez. A féknyergek oldalanként 60 g-mal könnyebbek, mint a "régi"
6-dugattyúsok. Mivel a új cuccal nagyobb fékerõ érhetõ el, az új féktárcsák
"csak" 300 mm-esek a régi háromhuszasok helyett, és összesen 300 g-mal
könyebbek. A hátsó satu változatlan: szembedugattyús nyereg és 220-as
tárcsa.
   
Teljesen állítható futómû, kerekek
Új a 43 mm-es
belsõ-csõ átmérõjû DLC (Diamond Like Carbon) bevonatú elsõ villa állítható
rugóelõfeszítéssel, húzó- és nyomó csillapítással. A közponi rugóstag
rugóelõfeszítése, húzó- és nyomó csillapítása is állitható, az olajtartály
"piggyback" rendszerû. Az elsõ felni 17M/C x MT3,50, 120/70 ZR 17-es radiál
abronccsal, a hátsó 17M/C x MT6,00 felnin 190/50 ZR 17 méretû gumi
"éktelenkedk".
 
Új "emeletes" elsõ fényszóró, mûszer és LED-es hátsó
lámpa
A legmarkánsabb új stílusjegy az új modellen, talán, az új elsõ
lámpatest. A felsõ, tompított fényszóró a 55 Wattos H7-es izzóval mûködik
együtt, és a távolsági fény bekapcsolásakor is világít. A távolsági fényszóróban
- amiben 60 Wattos H4-es izzó található - kapott helyet a helyzetjelzõ izzó is.
 
Az új mûszerben, a mutatós fordulatszámmérõ "DK-i" negyedében
visszajezõ LED található az irányjezõhöz, reflektorhoz, üres-álláshoz,
üzemanyg-szinthez. A fordulatszámmérõ mutatójának léptetõmotorját az ECM
vezérli. A fordulatszámmérõtõl jobbra kapott helyet a nagy LCD kijelzõ, ami a
sebesség, össz-km, két napi számláló, óra és hûtõvíz-hõmérséklet adatait
jeleníti meg. A nagy kijelzõ alatt található a programozható
fordulatszám-vaku.

Az új "keggyetlen" LED-es hátsó lámpa semmilyen karbantartás nem
igényel és nagyon könnyû, fényesebben világít mint a hagyományos izzós megoldás.
Az indexlámpák is újak könybbek, áramvonalasabbak.

VÉGSZÓ
ÚGY TÛNIK, EZEK UTÁN AZ "OWN THE RACETRACK"
NEM CSAK SIMÁN SZLOGEN, -KÜLDETÉS. A 2003-AS GSX-R1000 JOBB LETT, MINT AMIT
LEGSZEBB ÁLMAINKBAN REMÉLTÜNK....
Full-Gas

Mûszaki adatok
motor típusa: |
4 ütemû, 4 hengeres, 16 szelepes, folyadékhûtéses, DOHC, TSCC
erõmû fogaskeerék hajtású kiegyenlítõtengely |
lökettérfogat: |
988 ccm |
teljesítmény: |
165LE/10800 f/ferc |
nyomaték: |
112Nm/8400 f/perc |
furat x löket: |
73,0x59,0 |
sûrítési viszony: |
12,0:1 |
keverékképzés: |
elektronikus benzinbefecskendezés |
váltó: |
6 sebességes mechanikus |
teljes hossz: |
2045 mm |
teljes magasság: |
1135 mm |
teljes szélesség: |
715 mm |
tengelytáv: |
1395 mm |
hasmagasság: |
130 mm |
ülésmagasság: |
830 mm |
száraz tömeg: |
168 kg |
felfügesztés: |
elsõ: fordított teleszkópvilla, tekercsrugóval, olaj-csillapítással,
álítható rugóelõfeszítéssel, állítható húzó és nyomó csillapítással hátsó:
lengõvilla, állítható elõfeszítésû tekercsrugóval, állítható húzó és nyomó
csillapítású gáz-olaj csillapítóval |
fék: |
elöl: dupla tárcsafék, négydugattyús nyergekkel, 300 mm hátul:
kétdugattyús nyereg, tárcsa, 220 mm |
abroncsok: |
elöl: 120/70 ZR17 (58W), 17M/C x MT3,50 hátul: 190/50 ZR17 (73W),
17M/C x MT6,00 |
gyújtás: |
digitális |
üzemanyagtartály: |
18,0l |
színek: |
kék - fehér ezüst narancs - fekete |
egyéb jellemzõk:
|
SCEM
(SUZUKI COMPOSITE ELECTRO-CHEMICAL MATERIAL) hengerfal
bevonat PAIR
RENDSZER, SDTV, SET |



|